søndag 4. november 2012

Genetikk og avl

Denne helgen har i det store og hele gått med til å lære om genetikk og avl. Siden jeg er hundeeier, så er det jo hunder det dreier seg om. Jeg sitter igjen med så mange inntrykk, jeg har lært så mye! Om jeg skulle ha blogget om alt her og nå, så hadde det blitt bok, tror jeg. Så tror rett og slett jeg gjør det på denne måten og ramser opp hovedinntrykkene, så får folk eventuellt legge inn en kommentar på hva de vil høre mer om.

- Arvbarhet og arvelighet knyttet til helse
- Helse: mer enn HD. Hva er viktigst ved seleksjon av avlsdyr?
- Ansvaret både en tispe OG hannhundeier har.
- Målet med avl av hunder, grunnprinsipper
- Innavl, linjeavl, utavl, matadoravl og konsekvenser av dette
- Seriøs og useriøs avl
- Import av hunder og mulige konsekvenser for helseregister og innavlsprosent

Kommer sikkert på flere ting etterhvert, men dette er en begynnelse.

Gleder meg allerede vilt til kurset neste år: del 2!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar