onsdag 27. mars 2013

Mine drømmer og planer for framtiden :)

For snart to år siden begynte en drøm å bli tydelig for meg. Alle som kjenner meg vet hvor glad jeg er i dyr, og er vel noe over gjennomsnittet, spesielt glad i hunder. Mange ganger opp gjennom årene har jeg tenkt på hvordan det vil være å jobbe med hunder, på en eller annen måte. Jeg stortrives som lærer, det er ikke det, men det å, på en eller annen måte, kunne kombinere det med hunder har alltid vært en drøm for meg. Dette er tanker jeg ikke har snakket så høyt om da jeg har hatt behov for å finne ut av det selv.

For fire år siden fikk jeg Rikke, og forelsket meg i rasen Portugisisk Vannhund. For litt under to år siden kjøpte jeg Raio og ble kjent med så mange flotte hundemennesker, og dette er en verden jeg føler meg så hjemme i. Med Raio så begynte tanken om oppdrett å vokse fram. Dette er en rase jeg føler er "min" rase, på så mange måter.

Jeg har ønsket å lære masse om avl, først med tanken på å ha muligheten til å bruke Raio i avl, men også med mer langsiktige planer. Kynologikurs og Oppdretterskole (så langt del 1, del 2 til høsten) er to av kursene jeg har gått - og jeg har lært masse. Jeg innser at jeg har mye igjen å lære, men jeg har i alle fall begynt på "veien". Det er langt igjen enda, men ingen drømmer blir virkelighet uten jobbing. Og som jeg hørte på radioen for noen uker siden, sitat Oddbjørn Hjelmeset: du har aldri vært nærmere målet enn du er akkurat nå.

Rikke har vært den hunden som har introdusert meg for rasen og Raio har fulgt opp. Rikke blir ti år i mai, Raio to år - ingen av de skal brukes i avl. Rikke er nå sterilisert, og Raio fikk dessverre konstatert svak HD og sakralisasjon i ryggen. Med andre ord så kan ingen av de være avlshunder. Strengt tatt kunne Raio ha vært brukt, men jeg vet også at jeg har et ansvar som fremtidig oppdretter - og selv om han har mange gode kvaliteter, så er han ingen avlshund jeg har samvittighet til å satse på. Avlsplanene der i gården, er skrinlagt. Drømmen om oppdrett lever videre - men det blir med en annen hund. Forhåpentligvis gjennom ei søt, sort tispe - født 23/3-13. Tiden vil vise.

Gjennom utallige utstillinger, turer, samtaler med gode venner, erfaringer - har jeg nå begynt på en reise - en reise for å følge drømmen min. Dag for dag. Steg for steg. Jeg har ingen illusjoner om at det vil være en dans på rosa skyer, men det er ingen grunn til ikke å begynne denne reisen. Jeg vil følge drømmen min - og jeg gjør noe med det.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar