lørdag 23. mars 2013

Mitt møte med Freestyle - erfaringer og inntrykk en uke etter første konkurranse

Forrige helg forsøkte jeg å konkurrere i Freestyle med begge hundene. Det var på mange måter en herlig erfaring: utrolig sosialt og godt miljø blant deltagere, flott lokale - og ikke minst utrolig gøy å "leke" med hundene til musikk :) Traff faktisk på gamle kjente også, og Portisen (mine to) og en tredje portis gjorde at portisen og 3 "maller" var de rasene det var flest av. Dette er virkelig noe for alle raser. Deltagende raser i tillegg til portisen var border collie, fransk bulldog, malinois, tervueren, groenendael, shih-tzu og flere andre. Det var, og ER, gøy å jobbe med triks med hundene. De elsker det, og selv om mange hunder var veldig på "snuseren" på konkurransedagen, så er det lek for de også. (det var jo så mange hunder som hadde vært der før, og da måtte jo de firbeinte oppdatere seg og lese avisa, må skjønne ;) ) Må nesten også nevne at til enkelte hunder tok det lang tid fra signal til musikk ble gitt, til musikken faktisk begynte å spille - noe som nok førte til at mange også mistet konsentrasjonen.

Førsteinntrykket av Freestyle fikk jeg gjennom en venn og kollega, Eirin. Hun viste meg sporten og jeg må innrømme at jeg var skeptisk til å begynne med. Skulle jeg "klovne rundt" på den måten, liksom? Som med så mange andre ting, så vet jeg at førsteinntrykk ikke alltid stemmer, og jeg bestemte meg for å prøve. Jeg ville forsøke å finne musikk, tenke etter hvilke triks hundene mine kunne og se om jeg skulle klare å sette sammen "noe greier". Har jo aldri gått kurs, men hvor vanskelig kunne det være liksom? Vel, etter å ha sett utallige videoer på YouTube, fått mange innspill fra fjern og nær, fikk jeg bare mer og mer sansen for dette. Jeg fant musikk og begynte arbeidet. Programmet ble etterhvert så klart som det kunne bli og det var tid for konkurranse.

Jeg var stressa (konkurransenerver), Raio var på snuseren, Rikke ikke fullt så mye og første runde var avgjort. Debut i klasse 1 var gjennomført. Jippi! Vi deltok også i åpen klasse og i denne treningsklassen gikk det jo selvfølgelig mye bedre. Raio ble nummer 3 (av 5) og Rikke nummer 2. Dette var jo ikke ille, tenkte jeg og tok i mot innspill på hva vi kunne jobbe videre med.

Det kommer en tid for refleksjon, og gjennomlesing av kritikkskjemaer. Jeg innser at jeg har MYE å lære om denne sporten, men enkelte inntrykk sitter i. Tilfeldigheter, tolkning og "tur" er tre t'er som sitter igjen. Enkelte paralleller til utstillingsringen er umulig, for meg, å unngå og se. En kan ha "tur" med dommerne - som enten liker programmet eller ikke. Hvordan jeg kan si det? Vel, la meg fortelle. Hundene får poeng i tre kategorier: 1-utførelse, 2-innhold og vanskelighetsgrad og 3-musikk og fortolkning. I denne konkurransen var det tre dommere som bedømte hver enkelt ekvipasje - og det var etter mitt skjønn STOR forskjell på de.

La meg ta to eksempler:
Eksempel Rikke:
1-utførelse:
Dommer 1: Litt dårlig flyt og endel "miss" av øvelser i dag. Poeng: 6,8
Dommer 3: Flott utført! Pass på at musikken din er helt slutt! Poeng: 8,5

Eksempel Raio:
2-innhold og vanskelighetsgrad:
Dommer 1: Ok antall øvelser for klassen. Poeng: 7,5
Dommer 3: Lite innhold for klassen, kan gjerne ha noen flere triks. Poeng: 4.

Jeg skjønner at det er rom for tolkning fra dommerenes sin side, men en skulle nesten tro de har sett to forskjellige ekvipasjer. Det er slike opplevelser som gjør meg skeptisk til å engasjere meg videre. Jeg får nok "tilfeldigheter" i utstillingsringen, for å si det sånn (hvor det også er tolkning av hvor godt en hund passer rasestandarden). Når det er sagt, så mener jeg ikke noe av dette som "forkleinelse" av noen av de andre ekvipasjene - de var superflinke! Det er ment som en refleksjon rundt egne hunder og min opplevelse.

Alle disse inntrykkene er noe jeg må fordøye. Jeg sier ikke at jeg ikke skal prøve meg på Freestyle igjen, men dette er noe som må synke litt inn. Agility vil nok alltid være det som ligger mitt hjerte nærmest, men det er også greit å kunne variere litt i treningen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar