tirsdag 22. april 2014

Valpekurs med Frøken!

22 april var vi på valpekurs og for en kveld! I det hele tatt en fantastisk dag med flott vær osv, men denne kvelden skulle vise seg å gå over all forventning. Frøken starter med å gi meg masse kontakt og under gå-pent-øvelsen så strammer hun ikke båndet en eneste gang, ikke med retningsendringer og fristelser. Hun er så oppmerksom som bare hun kan være. I innkallingsøvelsen så kommer hun i fullt firsprang - instruktøren holder henne og jeg får ca 5 meter bort før jeg roper på henne når hun har oppmerksomhet mot instruktøren - hun kommer med en gang. Mens instruktøren hjelper de andre, finner jeg ut at jeg skal prøve å lære Frøken ordet "bli", og starter med å så vidt stå foran henne, "bli" og godbit - før jeg sakte tar et halvt steg bakover, ett steg  til jeg til slutt kan holde i hanken på lina (ca 150). Hun blir og gir meg full oppmerksomhet. La meg bare nevne at hun ikke har prøvd på dette tidligere. Helt utrolig hvor raskt hun tar ting. Senere på kurset skulle vi gå mot og mellom hverandre, pent i bånd. Ingen stramming av båndet og øvelsen gikk som en lek. I begynnelsen fikk hun gå innenfor båndets rekkevidde, men jeg ville øke vanskelighetsgraden litt og ba henne om mer "på plass"-type øvelse, noe hun gjorde. Sukk. Til og med når jeg stopper så setter hun seg i utgangsstilling. Siste nye øvelse er at hun skal ligge. Hun sitter og jeg fører godbiten i en L foran henne. Hun må tenke litt, men finner fort ut at den raskeste måten å få godbiten på, er å ligge. Vi tar vel en 6-7 repetisjoner av "dekk" og de tre siste gangene ble det jaggu "plaske-dekk". Da var det å løse ut og takke for i dag. Handler om å gi seg mens det går bra :) Regner ikke med at det skal være sånn hver gang, men lever lenge på dette :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar