torsdag 10. januar 2013

Rikke er Årets Portis 2012 i Norsk Portugisisk Vannhund Klubb!

Litt om Rikke:


Født: 30 mai 2003
Favorittleketøy: Tennisball
Favorittgodbit: Griseøre
Kallenavn: Rikke-mor, Frøken, Spreka, Godjenta, Terapihunden min
Hun kom til meg som 6-åring og er min første portis. Hun bodde sine første år på en gård og var både understimulert og asosial ovenfor andre hunder og hadde matforsvar. Hun er en stor portisjente og la fort på seg i vekt den første tiden, fra å veie kun 19 kg. Fra første dag ble hun overøst med rutiner, struktur, mosjon og masse kos og ble etterhvert en helt fantastisk hund som sjarmerer alle hun møter. Nå er det like gjerne Rikke (på 9,5 år) som inviterer Raio (på 1,5) til lek! 

Rikke - dagen jeg fikk henne!
Rikke 3,5 år senere
I tillegg til store doser med kos og oppmerksomhet, er hun med på mange ulike aktiviteter: agility, lett kløv, ski/sykkelturer, utstillinger. Aktivitene blir selvfølgelig tilpasset alder og form, men hun trenger å delta og være med på mest mulig. Hun elsker å være i aktivitet!
Hun hopper kanskje ikke de høyeste hindrene, men gøy er det likevel!
Noe av det beste er å leke med tennisball!
Digg å løpe løs!


På skitur i 2012, med "kondomdress" og labbesokker
2012 er det første året hun har vært med på utstilling. Jeg brukte endel tid på å lære meg portispels de første to årene, men ble klar til utstilling etter mye god hjelp
fra mange gode venner. Hun har blitt BIR veteran mange ganger dette året. De
sterkeste resultatene er vel BIS-plassering på rasespesialen og nå sist på
Letohallen i romjula 2012 hvor hun ble BIS2. Aller høyest rager likevel certet. Hun fikk sitt første Cert en liten måned før hun fylte 9 år! 
Rikkes første CERT! 9 år gammel!

BIS 4 - Rasespesialen i Sverige 2012

En av flere BIR Veteran-plasseringer og BIG-plasseringer
Vinner av Sommerlekene 2012 i Norsk Portugisisk Vannhund Klubb

I mai, når hun nærmer seg 10 år, skal hun være med på sitt første (!) blodsporkurs!
Hun elsker aktivisering, spesielt med klikker. Hun elsker å løpe sammen med andre hunder, men best av alt er nok å få oppmerksomhet av matmor. Jeg kan bare våge å slutte med kosingen, da dytter hun til meg med snuta. Hun krabber også gjerne opp i fanget og "vrir" seg i posisjon så hun bokstavelig talt sitter i armkroken min :)

Jeg kaller henne ofte "terapihunden min". Hun er en hund som virkelig passer på meg, og da mener jeg ikke vaktinstinktet, selv om det er i orden det også. Hun kan godt ligge på avstand og bare se på meg, eller om jeg sitter for lenge stille så kommer hun med en ball/leke og legger i fanget mitt. Om jeg skulle ha en dårlig dag, så kan det være nok at hun legger seg inntil meg. Hun slapper ikke av før hun vet at jeg har det bra og når jeg bor alene med hundene så er det en god tanke.

Hun er meget sprek for alderen, og jeg ser fram til mange år sammen med denne
godjenta! Det er så godt som umulig å ikke bli glad i Rikke!
Årets Portis 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar